Ruku na srdce: Kdo z Vás má na webu někde hluboko v rubrice Kariéra formulář na zaslání životopisu, coby jedinou možnost k přihlášení se do výběrového řízení?
Tím, že vyhledávám kandidáty na nejrůznější pracovní pozice se živím. Mám proto z oboru nejen zkušenosti, ale i osobní dojmy, které mám potvrzené daty. Rozhodl jsem se s Vámi podělit o část mého know-how a poradit Vám, jak si neodrazovat kvalitní kandidáty zastaralými metodami práce: Osobně některé věci dělám trošku jinak, než „běžní personalisté“ a proto mám výsledky: Vítejte u třetího dílu seriálu Jak si neodradit uchazeče.
Seriál Jak si neodradit uchazeče cílí na personalisty firem, které obsazují dělnické pozice a potřebují větší množství kandidátů s nižšími, nebo žádnými požadavky. Popisuji zde, jaké trendy aplikuji při vyhledávání kandidátů a jejich předvýběru.
Je formulář s možností odeslání životopisu jedinou možností, jak je k Vám přihlásit na pohovor? Popřípadě, je možno Vám zaslat životopis emailem, na který nejspíš stejně nezareagujete dostatečně rychle? Pokud jste si dvakrát po sobě odpověděli kladně, doporučuju si přečíst články Nechtějte po dělníkovi životopis a Reagujte zájemcům ihned.
Proto, abyste získali kontakt na kandidáta, je klíčové zkusit se vžít do jeho uvažování. Dělnické profese, na jejichž úspěšný nábor je tento článek cílený, tráví velkou část volného času na sociálních sítích. Často mají pouze omezené nebo žádné zkušenosti s Wordem. Životopis tak pravděpodobně nemají. A na LinkedIn zapomeňte úplně. Nebývá výjimkou, že nemají nejen paušál, ale dokonce ani kredit. Je snadné Vás pro takového člověka kontaktovat?
Cílovou skupinu jsme si už definovali: A teď je potřeba se jí přizpůsobit. Určitě více než 90% kontaktů získávám na sociálních sítích. Má Vaše firma profil na Facebooku? Instagramu? Reagujete uchazečům na těchto kanálech dostatečně rychle? Pokud ano, máte částečně vyhráno. Jak se Vám může dovolat člověk, který nemá kredit? Jednoduše: Na WhatsAppu. Na WhatsApp mi volá snad polovina všech volajících.
Pokud se podařilo kandidátovi spojit s Vaším personálním oddělením, máte vyhráno jen částečně. Musíme přizpůsobit nejen způsob komunikace, ale i její podobu. Dělník zpravidla nepoužívá plánovací kalendář. Pokud si domluvíte pohovor, nebojte se mu pohovor připomenout. Kandidátům, které najdu prostřednictvím vyhledání kontaktů pro mé předvýběry, posílám 3 notifikační zprávy s tím, jak se termín blíží. Připomenutí mi zlepšilo „docházku“ na pohovory o více, než 50%!
A teď ruku na srdce: Je jednoduché Vaše personální oddělení kontaktovat? Nemůžete něco zlepšit?